Dr Ali Ramezani
AR EN

نکاتی درباره آکنه

• علت آکنه چیست؟

مهمترین علت آکنه یک نوع استعداد ژنتیکی است که به بسته شدن منافذ غدد چربی پوست می انجامد و باعث تجمع این
چربی ها و التهاب و عفونت آن می شود. البته مسائل هورمونی و عصبی هم در تحریک آکنه موثر هستند.

• آیا آکنه با غذای خاص تشدید می شود؟

اگر بیمار به تجربه دریافته است که با مصرف گروه خاصی از غذاها آکنه اش تشدید می شود، بهتر است از آن گروه غذاها کمتر مصرف کند ولی رژیم غذایی بخصوصی که در مورد همه بیماران مبتلا به آکنه قابل توصیه باشد وجود ندارد.

• چه نکاتی در مورد آکنه باید رعایت شود؟
  • قسمت مهمی از درمان آکنه کرم های لایه بردار است. این داروها علاوه بر خاصیت درمانی برای جوش صورت، خواص روشن کنندگی و جلوگیری از پیری و سرطان پوست هم دارند.
  • کرم های لایه بردار معمولا برای مصرف شبانه تجویز می شوند و لازم است صبح قبل از خروج از منزل شسته شوند. مقدار کمی پوسته ریزی و قرمزی با مصرف این داروها طبیعی است و می توان برای کاهش آن از مرطوب کننده های فاقد چربی که توسط پزشک تجویز می شود استفاده کرد.
  • در ابتدای درمان بهتر است مقدار ماندن کرم های شب به روی پوست کم باشد و به تدریج زیاد تر شود( مثلا شب اول نیم ساعت دارو روی پوست بماند و شسته شود، در صورت عدم تحریک و قرمزی، شب دوم یک ساعت و … پس از چند نوبت استفاده و عدم ایجاد قرمزی می توان کرم را تا صبح روی پوست نگه داشت و سپس شستشو داد.)
  • با توجه به مکانیسم اثر داروهای موضعی، گاهی در چند هفته اول درمان با این داروها، تشدید موقتی آکنه دیده می شود که این حالت زودگذر است و بهبود می یابد. معمولا پاسخ درمانی قابل توجه و رضایت مندی بیماران از ماه دوم یا سوم به بعد حاصل می شود، بنابراین صبر و پشتکار داشته باشید و درمان را ادامه دهید.
  • بیشتر درمان های آکنه( خوراکی و موضعی) باعث افزایش حساسیت پوست به نور آفتاب می شود. بنابراین در طول دوره درمان از ضد آفتاب مناسب پوست جوش دار که توسط پزشک تجویز می شود استفاده کنید.
  • v  طول دوره درمان آکنه چقدر است؟

از آنجا که آکنه یک بیماری مزمن است همیشه احتمال عود وجود دارد. یک دوره درمانی آکنه باید حدود ۶ ماه طول بکشد و پس از آن هم نباید داروها یک جا و ناگهانی قطع شوند. در طول دوره درمان گاهی بهبودی و یا تشدید موقتی بیماری دیده می شود که هیچ کدام دلیل بر قطع درمان نیست. بنابراین در طول دوره درمان هر یک ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید بین جلسات فاصله نیفتد.